Ciepło, cieplej… sauna!

arrow--right Wróć

Masz za sobą trening siłowy, interwałowy czy kondycyjny? Na pewno padasz z nóg i chcesz szybko odzyskać siły. Sauna to świetny sposób na rozluźnienie mięśni, regenerację uszkodzonych tkanek i pełny relaks.

Po wycieńczającym treningu sauna przyniesie oczekiwane ukojenie, pamiętaj jednak, by nie korzystać z niej od razu po treningu – najpierw schłodź organizm i uzupełnij utraconą wodę, a potem wybierz swoją ulubioną saunę i… odpocznij!

Sauna przyspieszy regenerację potreningową

Zgadza się! Wizyty w saunie wzmagają procesy wpływające na szybką regenerację mięśni po treningu, a tym samym poprawiają wydolność całego organizmu. Nic dziwnego, że większość ludzi tak je lubi. To czysto chemiczny proces – wysokie temperatury podnoszą poziom endorfin w krwiobiegu. Ponadto wpływają na rozluźnienie mięśni, dzięki czemu przygotowują je do masaży regeneracyjnych.

Do tego wizyty w saunie:

  • oczyszczają organizm z toksyn,
  • odprężają, relaksują ciało i umysł,
  • niwelują bóle mięśniowe i stawowe,
  • podnoszą odporność organizmu, hartują,
  • przyspieszają naprawę uszkodzonych tkanek.

wizyty w saunie relaksują ciało i umysł

Sauna to nie tylko gorąco

Wystawianie organizmu na przemian na wysoką i niską temperaturę powoduje przyspieszenie przepływu krwi przez ustrój (ciśnienie tętnicze podnosi się nawet o 30%!), a to bezpośrednio przyspiesza procesy regeneracyjne. Ważne jest więc naprzemienne ogrzewanie i schładzanie w 2 lub 3 cyklach po kilka lub kilkanaście minut w saunie i tyle samo w zimnej wodzie. Wówczas wizyta w saunie odniesie oczekiwany skutek.

Nawodnienie przed i po wizycie w saunie

Także tutaj niebagatelne znaczenie ma nawodnienie. Podczas kilkunastu minut w temperaturze powyżej 50 stopni stracisz wraz z potem sporo wody. Należy więc napić się przed wejściem do sauny, a także po wyjściu z niej uzupełnić płyny napojami bogatymi w elektrolity oraz samą wodą. By sobie przypomnieć, jak prawidłowo odzyskać utracone przy odwodnieniu substancje, wróć do artykułu o nawadnianiu organizmu po treningu.