Cool down = cardio + stretching

arrow--right Wróć

Cool down to przeciwieństwo rozgrzewki. Ćwiczenia spowalniające pracę serca i wyciszające intensywną pracę organizmu należy dostosować do trenowanej dyscypliny. Ogólna zasada mówi o zmniejszeniu intensywności treningu właściwego, czyli na przykład stopniowemu zwolnieniu tempa biegu.

Wyciszenie organizmu stanowi nieodłączny element profesjonalnych treningów regeneracji mięśni, nie unikaj go więc nawet jeśli nie zerka na Ciebie trener personalny!

Etap I – cardio

Wykonaj kilkuminutowy trening cardio o niedużej intensywności. W zależności od tego, czy jesteś na siłowni, czy na zewnątrz, wybierz coś dla siebie – wejdź na rowerek albo przejedź się na rowerze, potruchtaj na bieżni lub w lesie… Możliwości są nieskończone! Ćwicz wolniej, ale się nie zatrzymuj, nie zwiększaj intensywności ani tempa, nawet jeśli czujesz, że masz siły biec czy jechać szybciej.

wybierz coś dla siebie – wejdź na rowerek albo przejedź się na rowerze

 

Etap II – stretching

Po uspokojeniu pulsu przejdź do stretchingu. Tu podstawą jest oddech – wykonuj spokojne wdechy i wydechy, dostosowując do nich ruchy ćwiczeń rozciągających. Ćwicz własnym tempem, pamiętając, by nie podnieść tętna. Zrób kilka skłonów, rozciągnij poszczególne partie mięśni. Skup się zwłaszcza na tych, które szczególnie nadwyrężyłeś w czasie treningu.

Celem stretchingu jest przywrócenie mięśniom odpowiedniego napięcia i długości. W czasie treningu mięśnie się zaciskają i kurczą, dzięki rozciąganiu odtwarzasz ich prawidłowy kształt, dzięki czemu Twoja sylwetka zyskuje najlepsze proporcje.

Refit Yourself!

Już podczas wychładzania organizmu możesz sięgnąć po napój izotoniczny lub wodę, które uzupełnią utracone elektrolity. Co jeszcze warto zrobić po zakończonym treningu? Sprawdż w poprzednim artykule!

Podobne artykuły

Dowiedz się więcej