Cool down, man!

arrow--right Wróć

Wyciszenie, rozluźnienie, spowolnienie tętna… Cool down to kolejny ważny element regeneracji organizmu po intensywnym wysiłku. Tych kilka dodatkowych minut przed zakończeniem treningu pozwoli podnieść jego skuteczność i wspomoże regenerację mięśni.

Cool down jest ostatnim etapem prawidłowo wykonanego treningu, a zarazem pierwszym elementem wpływającym na regenerację mięśni po treningu.

Rozluźnij się!

Cool down polega przede wszystkim na przywróceniu organizmowi równowagi – obniżeniu tętna, uspokojeniu oddechu i wyluzowaniu mięśni, czyli przejściu od intensywnego wysiłku do stanu spoczynku. Jak to zrobić? Bardzo łatwo! Zanim wskoczysz po treningu pod prysznic czy zjesz upragniony posiłek, poświęć 5, do 10 minut na ćwiczenia oddechowe i stretching.

Cool down to kolejny ważny element regeneracji

 

To naprawdę się opłaca!

Choć naukowcy udowodnili, że ćwiczenia cool down nie mają związku z niwelowaniem powstawania zakwasów, to ich badania nie wykluczyły pozytywnego wpływu tych ćwiczeń na organizm sportowca. Po pierwsze cool down pozwala łagodnie zmniejszyć tętno do 70–85 uderzeń na minutę. Unikniesz dzięki temu nieprzyjemnych zawrotów głowy czy omdlenia, które mogą się pojawić zwłaszcza po bardzo intensywnym wysiłku. Ponadto cool down zapobiega zatorom, do jakich może dojść w żyłach obwodowych przy gwałtownym przerwaniu treningu.

Zapobiegaj kontuzjom!

Ćwiczenia wyciszające wspomagają regenerację po wysiłku i podnoszą skuteczność treningu. Wpływają pozytywnie także na psychikę, to pewnego rodzaju medytacja. W dłużej perspektywie obniżają statystyki kontuzji, zapobiegają przyszłym urazom dzięki przywróceniu mięśniom odpowiedniego napięcia i długości. Niemałe znaczenie ma tu także fizjologia – cool down przywraca nie tylko odpowiednie tętno, ale także temperaturę ciała, ciśnienie krwi, a nawet stężenie osocza.

Podczas treningu wchodzi na wyższy poziom nawet najdrobniejszy fragment Twojego organizmu. Pozwól mu ochłonąć!