Drzemka – regeneracyjny express!

arrow--right Wróć

Wycieńczony organizm potrzebuje do regeneracji po treningu nawodnienia, odpowiedniej dawki substancji odżywczych, ale też… zwykłego odpoczynku! Wrzucenie na luz to jeden ze sposobów, by wspomóc regenerację mięśni i całego organizmu.

Kilkanaście czy kilkadziesiąt minut drzemki sprawi, że staniesz na nogi z nowymi pokładami energii. Regeneracyjna drzemka pomoże Ci szybciej wrócić do pełni sił i odzyskać sprawność fizyczną i intelektualną.

Jak drzemka działa na nasz organizm?

Zwykła drzemka w przerwie od codziennych zajęć ma zbawienny wpływ na nasz organizm, jego regenerację, a co za tym idzie efektywność kolejnego treningu. Po pierwsze regeneruje fizyczne zasoby organizmu. Po kilkudziesięciu minutach lekkiego snu wstajesz silniejszy, wraca chęć działania i jasność myślenia.

Ponadto drzemka wpływa na:

  • obniżenie poziomu kortyzolu (hormonu stresu) we krwi,
  • zwiększenie czujności i koncentracji,
  • przyrost masy mięśniowej,
  • poprawę motoryki i manualną precyzję,
  • sprawne funkcjonowanie mózgu,
  • zminimalizowanie ryzyka zapadnięcia na choroby cywilizacyjne jak cukrzyca, nadciśnienie czy zawał,
  • a do tego poprawia humor, a sam najlepiej wiesz, jak dobre samopoczucie psychiczne wpływa na jakość treningu.

większość ludzi potrzebuje drzemki po około 6–8 godzinach od przebudzenia

20–30 minut na regenerację

Wystarczy półgodzinna drzemka, a nawet 20-minutowa, by zregenerować organizm w ciągu dnia i wrócić z zapałem do codziennych zajęć. Pamiętaj, by nie przeholować, ale też nie odbieraj sobie przyjemności, skracając czas drzemki. Ustaw budzik za 20–30 minut, odkąd się położysz. Po tym czasie Twój organizm wejdzie w fazę głębokiego snu. Wybudzenie się z niej jest trudniejsze i przyniesie odwrotny do drzemki efekt – wstaniesz zmęczony, rozkojarzony i będziesz potrzebować kilkunastu minut na powrót do zajęć.

Jeśli rezygnujesz z drzemki z obawy przed bezsenną nocą, nie martw się – tak naprawdę drzemka nie później niż 3 godziny przed nocnym wypoczynkiem wpłynie na poprawę jakości snu.

 Kiedy znaleźć na to czas?

Naukowcy udowodnili, że większość ludzi potrzebuje drzemki po około 6–8 godzinach od przebudzenia, czyli mniej więcej o 14–16 po południu. Statystyki mówią także o 40–60% osób na całym świecie, które z owej drzemki korzystają. Nie masz na to czasu? Zastanów się, ile minut codziennie poświęcasz na przygotowanie kawy czy pójście do sklepu po batonik albo napój energetyczny. Spróbuj zamiast tych czynności zamknąć się na 15–20 minut w samochodzie czy wolnej sali konferencyjnej. Przyniesie to lepszy efekt dla regeneracji organizmu niż kolejna filiżanka kawy.