Maca – regeneracyjny korzeń

arrow--right Wróć

Maca to roślina pochodząca z Ameryki Południowej, od wieków używana przez jej mieszkańców. Co takiego wyjątkowego w sobie kryje?

Odżywczy korzeń z Ameryki Południowej

Maca to niezwykle odżywcza roślina (najbardziej odżywczą częścią jest jej korzeń). Korzeń macy stanowi bogactwo minerałów (wapń, magnez, żelazo, siarka, selen, cynk, mangan, miedź, potas), witamin (C, E, B1, B2, B6, B12), aminokwasów (w tym prawie wszystkich egzogennych), steroli roślinnych, kwasów tłuszczowych, błonnika.

W związku z jej szerokim składem, właściwości są równie szerokie:

  • stymulacja układu immunologicznego
  • poprawa płodności, libido
  • poprawa wytrzymałości fizycznej
  • poprawa nastroju,
  • poprawa pamięci, pracy mózgu
  • regulacja gospodarki hormonalnej
  • wspomaganie leczenia/prewencja przed osteoporozą
  • wspomaganie leczenia/prewencja przed anemią
  • zwolnienie procesów starzenia organizmu

Z tego względu korzeń macy dedykowany jest dla osób: niedożywionych, o wysokiej aktywności intelektualnej i fizycznej, przemęczonych, cierpiących na bezsenność, stany lękowe, anemię, osteoporozę; z zaburzeniami hormonalnymi, niskim libido, rekonwalescentów.

Najczęściej stosowana w formie proszku. Można dodawać ją do potraw, koktajli. Dzienna dawka powinna być dostosowana indywidualnie. Zwykle zaleca się 1-3 łyżeczek sproszkowanej macy dziennie.

Pora na koktajl z korzeniem maca!

Koktajl możemy traktować jako odżywczy posiłek lub koktajl okołotreningowy, przed – doda nam energii, a po treningu – zregeneruje.

Ananasowo-kokosowy koktajl z korzeniem macy:

  • ananas świeży 200g
  • mleko kokosowe 100 ml, 1/2 szklanki (najlepiej przyrządzić samodzielnie, przepis poniżej)
  • kurkuma 5g (1 łyżeczka)
  • korzeń macy, proszek 1-3 łyżeczki, 5-15g
  • żółtko jaja 1-3 sztuk (opcjonalnie)

Wszystkie składniki miksujemy i… gotowe! Jeśli żółtko zostało dodane do koktajlu, należy go spożyć tuż po przygotowaniu.

yt_channel_paula

Dodatkowy trick!

Jak zrobić domowe mleko kokosowe?

  • wiórki kokosowe, 200g
  • woda, 1-1,5l

Wiórki zalewamy wodą, odstawiamy na noc. Rano podgrzewamy wiórki z wodą, blendujemy do gładkiej masy. Następnie przelewamy masę przez sitko do szklanej butelki. Gotowe mleko przechowujemy w lodówce.

Tanie, bez puszki, bez konserwantów! 🙂

 

Więcej regeneracyjnych porad od dietetyka Pauliny Jamrozik, znajdziecie na naszym kanale YouTube!