Nawodnienie organizmu

arrow--right Wróć

Dostarczenie optymalnej ilości wody pod różnymi postaciami to klucz do szybkiej i wydajnej regeneracji organizmu po treningu. Odpowiednie nawodnienie umożliwia sprawny transport substancji odżywczych, usunięcie dwutlenku węgla i – co dla sportowców najważniejsze – poprawia wydolność organizmu.

Wypijaj codziennie przynajmniej 1,5 l wody, nawodnienie to podstawa zdrowego trybu życia – słyszałeś pewnie te zdania milion razy i zastanawiasz się, o co tyle krzyku. Jak zwykła woda może być tak ważna, skoro nie zawiera nawet grama kalorii?

Nawodnienie organizmu – punkt pierwszy potreningowej regeneracji

Nawodnienie przyspiesza regenerację organizmu

Powtarzane jak mantra zalecenia dotyczące nawadniania organizmu okazują się jednymi z ważniejszych wytycznych dotyczących regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym. Woda wpływa na właściwą gęstość krwi, która dzięki temu z łatwością dostarcza do wszystkich komórek ciała niezbędne składniki odżywcze. Ich sprawny transport przyspiesza regenerację. Ponadto krwinki czerwone przenoszą do komórek tlen, a zabierają z układu dwutlenek węgla.

Ale to nie wszystko – oprócz przyspieszenia transportu różnorakich substancji woda sama w sobie posiada niezbędne dla optymalnego funkcjonowania organizmu minerały i elektrolity.

Napoje poprawią wydolność Twojego organizmu

A wydolność to dla Ciebie sprawa najwyższej wagi! W czasie treningu, w zależności od jego czasu i intensywności, możesz stracić od 0,5 l do nawet 2,5 l wody. Wraz z nią pozbywasz się elektrolitów i minerałów, których niedobór musi zostać po wysiłku natychmiast uzupełniony. Odpowiednie nawodnienie zmniejsza możliwość wystąpienia skurczy mięśni oraz wpływa na równomierną pracę serca i utrzymanie jednostajnego pulsu, co pozwala na podniesienie wydolności organizmu.

Po każdym treningu uzupełniaj utraconą wodę, wypijając około 1,5 l wody. Postaraj się, by nie zajęło Ci to dłużej niż godzinę.

Zrób to dobrze – nawet przy nawodnieniu ważna jest taktyka

Wiesz już, że nawodnienie jest kluczowe przy regeneracji mięśni po treningu, ale bardzo ważne jest także, jak i czym się nawadniasz. Powinieneś unikać napojów z kofeiną – to tzw. diuretyki, są wrogiem nawadniania, bo tak naprawdę zamiast dostarczać płynów zabierają je z organizmu. W związku z tym po ich wypiciu zwiększasz zapotrzebowanie organizmu na wodę, a jej zbyt duża ilość w diecie obciąża układ trawienny. Błędne koło! Nie daj się w nie złapać i wybieraj napoje mądrze.

Więcej o wyborze właściwej wody dowiesz się z kolejnego artykułu!

Podobne artykuły

Dowiedz się więcej