Sweat it! Rodzaje saun

arrow--right Wróć

Sauna sucha, mokra czy parowa – wiesz, czym się różnią? Masz swoją ulubioną? A może nie zastanawiałeś się, która jest odpowiednia dla Ciebie? Każda z nich różni się temperaturą, sposobem jej podnoszenia i stopniem wilgotności powietrza. I rzecz jasna każda z nich ma nieco odmienną funkcję.

Sauna sucha

Tutaj panują bardzo wysokie temperatury wynoszące nawet 90–100 stopni Celsjusza. Wilgotność powietrza jest zaś, jak sama nazwa wskazuje, niska – zaledwie 10%. Wodę rozgrzewa się w niej na kamieniach ułożonych w piecach, stąd też szybko znika z powietrza. Wyparowuje także bardzo szybko z organizmu, dlatego sauna sucha to świetny sposób na oczyszczenie skóry.

Sauna mokra

W saunie mokrej jest nieznacznie chłodniej, około 70–80 stopni Celsjusza, ale wilgotność powietrza wzrasta nawet trzykrotnie – do 35%. Jest łagodniejsza niż sucha, wpływa na podniesienie odporności i przyspieszenie regeneracji mięśni po treningu.

Pamiętaj, by w trakcie jednej sesji nie zmieniać typu sauny

Sauna parowa

Wilgotność powietrza osiąga tu niemal 100%, ale temperatura w porównaniu z powyższymi rodzajami sauny jest już stosunkowo niska, bo wynosi około 50 stopni Celsjusza. Służy głównie relaksacji całego organizmu. Można w niej stosować olejki aromaterapeutyczne dodatkowo wzmagające efekt odprężenia.

Sauna na podczerwień

Panują w niej najniższe temperatury – nawet 40 stopni, a uzyskuje się je nie za pomocą pieca, a promienników podczerwonych. To najlepszy typ sauny do detoksykacji organizmu, ponieważ ciepło wnika nawet na 4 centymetry w głąb ciała, co sprawia, że pocimy się bardzo intensywnie, pozbywając się z organizmu tłuszczów, metali ciężkich i innych toksycznych substancji.

To cztery najpopularniejsze rodzaje sauny. Pamiętaj, by w trakcie jednej sesji nie zmieniać jej typu. O innych zasadach dotyczących korzystania z sauny przeczytasz w poprzednim arytkule.